Wijzigingen 2020 Craniovergoedingen
4 december 2019
Toon alles

De ultieme energiegever

Weet jij wat de ultieme energiegever is wat betreft voeding?
Ik denk wel dat je dat weet: Groente natuurlijk!

Het rare is dat als ik aan mensen vraag hoe het met hun groente-inname per dag is, dat ze dan allemaal zeggen:

“Ja dat is goed hoor, ik eet ‘s avonds veel groente!”
Fijn, maar waarom eet je overdag niet ook groente?
“Dat ben ik niet gewend, het is zo’n gedoe”, hoor ik dan.

Toevallig was het kortgeleden nog in het nieuws: mensen eten minder groente dan ze denken.
Zelf was ik de afgelopen tijd op cursus (waarover later meer) waar we geen lunch kregen, en heb ik in mijn thermoskan wat lekkers meegenomen.

Dus hierbij tips om meer groente -dus meer energie- binnen te krijgen!
Zonder veel gedoe.

Hoe doe je dat?

Ontbijt

Je kan een smoothie maken met groente erin zoals bleekselderij, spinazie, sla, boerenkool etc, combineer het met lauw water, plantaardige melk, avocado, en fruit naar keuze. Geen koud water gebruiken.

Een smoothie kun je ook als lunch meenemen natuurlijk.
Ga de smoothie wel kauwen, dan verteert het beter.
Dus liever niet zo achterover gooien.

Lunch

In Oosterse landen worden deze gerechten (behalve de salade) ook als ontbijt gebruikt.

Verschillende ideeën:

  1. Maak ‘s avonds wat extra groentes klaar en neem er wat uit voor je lunch, voeg er wat verse ingrediënten aan toe zoals bijvoorbeeld champignons of een uitje. Een ei, wat kaas en voila je lunch is klaar.Je kunt je warme eten ook meenemen in een halve liter thermoskan (zie de foto), waar je zo uit kunt lepelen.
  2. Maak een lekkere soep van diverse groente. Doe ze in een pan. Water en bouillon erbij, kook ze gaar en naar behoefte pureren. Meenemen in je thermoskan.
  3. Maak een omelet van champignons, paprika, uien, prei, taugé, courgette etc. en doe er naar behoefte eieren bij. Dit kun je koud of warm meenemen naar je werk.
  4. In de zomer is een salade ook lekker. Vaak neem ik als basis de extra groentes van de vorige dag en doe er wat komkommer, tomaat, augurk, sla en naar behoefte wat kaas, noten etc. bij. Laat je fantasie zijn gang gaan!

Diner

De ideeën van de lunch kun je ook gebruiken voor het diner.

Kies ervoor om je bord voor de helft met groente te vullen en de andere helft met een beetje vis, vegetarisch, kip en de rest van het bord met peulvruchten, aardappelen, rijst, quinoa, macaroni etc. Dan eet je meestal meer groentes dan je gewend bent.

Er is op eetgebied en op het gebied van energie krijgen natuurlijk veel meer te vertellen en te leren. Het veranderen van dagelijkse patronen is niet altijd even makkelijk dus sla jezelf vooral niet voor de kop als het niet 1, 2, 3 lukt. Ik help je er ook graag mee. Ik heb hele fijne tools voor je om dit op een makkelijke manier te integreren in je leven.

Wil je graag meer energie? Wil je een stap zetten om daar iets meer mee te doen? Je hebt de mogelijkheid om vrijblijvend 20 min. telefonisch kennis met mij te maken. Je krijgt dan ook meteen tips die jou energie geven. Je kunt een Whatsappje sturen naar 06 29 42 77 70 en dan maken we een afspraakje.

Tot horens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *